16 januari 2012

Geniet van je maandagblues!

Vandaag is het blauwe maandag. Deze dag wordt door veel mensen gezien als de meest deprimerende dag van het jaar. Van goede voornemens is niks terechtgekomen, mensen zijn somber, hebben nergens zin in en zouden het liefst de hele dag in bed blijven liggen. Waarom zou je van deze dag niet de leukste maandag van het jaar maken?
De term ‘blauwe maandag’ nemen sommige mensen erg serieus. Dat mensen last hebben van een winterdepressie vind ik niet zo gek, want van die donkere, mistroostige dagen word ik zelf ook niet heel vrolijk. Maar vandaag is het een mooie zonnige dag, dus waarom zou je somber zijn? Als je niet zou weten dat het vandaag blauwe maandag is, zou het dan niet gewoon een normale maandag voor je zijn?
Persoonlijk hecht ik niet zo veel waarde aan deze dag. Ik moet zeggen dat de maandag niet behoort tot mijn favoriete dag van de week, omdat je dan weer opnieuw op moet starten en elk begin is moeilijk, maar voor mij is blauwe maandag net zoals alle andere maandagen. Ik denk dat het ook aan jezelf ligt, wat je van deze dag maakt. Want ook al is het blauwe maandag, je kunt deze dag toch inkleuren hoe je dat zelf wilt?  We laten ons toch niet gek maken door dit fenomeen dat een aantal jaren geleden ons leven is binnengedrongen? Laten we dan ook afspreken dat we vandaag extra genieten van elk kopje thee, elk leuk gesprek, elk mooi liedje op de radio, elke goede prestatie die je levert en alle andere leuke dingen die er vandaag gebeuren. Maak er een mooie dag van! Of plan een leuk uitje voor vanavond. Iets waar je vrolijk van wordt en warm van binnen tegelijk en waar je je de hele dag op kunt verheugen. Op die manier is blauwe maandag voorbij voordat we het zelf in de gaten hebben en nemen we misschien wel voor eens en altijd afscheid van deze ‘sombere’ dag en wordt het de leukste dag van ons leven! Blauwe maandag is tenslotte wat je er zelf van maakt.
Niet iedereen heeft er last van!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten