10 januari 2012

Interview met de schrijfster

Een andere kant van humor

Toen ik tijdens mijn stage bij SWZ (stichting voor mensen met een lichamelijke beperking, meervoudige beperking en niet aangeboren hersenletsel) in contact kwam met de bewoners die zo af en toe eens binnen kwamen wandelen, merkte ik hoe verfrissend humor werkt. Hun manier van communiceren is heel ontwapenend. Mensen met een beperking zijn open en spontaan en maken zich niet druk over wat voor indruk zij op anderen maken. Hier zouden wij nog iets van kunnen leren! Daarnaast is humor voor hen een manier van overleven.

Een wijze les

Hierdoor heb ik gemerkt dat je humor in elke gewenste situatie kunt gebruiken om een bepaalde sfeer te creëren. Als er ooit spanningen zijn tussen collega’s of tussen jou en andere partijen, kun je door een rake opmerking het ijs doen breken. Als je probeert er op te letten hoe komisch een conflictsituatie kan zijn en hoe mensen zich dan gedragen, vergeet je al gauw wat nou eigenlijk het probleem was. Lachen relativeert het probleem. 


Een bijzondere ervaring

Ik weet nog goed dat er tijdens mijn stage een keer een avond was georganiseerd, speciaal voor stagiaires. Op deze avond kwamen er een paar cliënten hun levensverhaal vertellen. De meest indrukwekkende verhalen die ik ooit in mijn leven heb gehoord. De manier van vertellen en het plezier dat ze erin hadden om dit met ons te delen, raakte me diep in mijn hart. Deze mensen zijn helemaal niet ongelukkig, alhoewel wij dat heel vaak denken. Zij hebben heel goed geleerd hoe ze hun handicap een plekje kunnen geven en zijn daar vaak sterker uitgekomen. Door zelfspot en grapjes te vertellen, konden zij de avond echt een komische inhoud geven. Het publiek ging vrolijk naar huis.

Een lekker hapje vermaak

Daarnaast is humor voor mij een belangrijk ingrediënt bij het nuttigen van een maaltijd. Tijdens het eten vind ik het gezellig om met vrienden of mijn ouders te praten over alledaagse dingen. Natuurlijk eet ik wel eerst mijn mond leeg, voordat er gepraat wordt! Omdat ik mezelf nog wel eens in komische situaties weet te brengen, levert dit ook leuke verhalen op en wat is nu een beter moment om deze te delen dan tijdens het eten? Plezier en eten gaan wat mij betreft heel goed samen.

Humor als ontspanning

Na een lange dag school of werk vind ik het heerlijk om op de bank neer te ploffen met een kopje thee en één van mijn favoriete series op televisie. Even een momentje voor mezelf. Heerlijk! Niks aan mijn hoofd, lekker ontspannen en niet te vergeten, vermaakt worden door de perikelen van anderen. Deze momentjes heb ik echt nodig en zijn tevens een uitlaatklep voor alle stress en andere dingen die me bezighouden. Hierdoor kan ik me even afsluiten van de buitenwereld.

Waterpret

De laatste keer dat ik ontzettend hard gelachen heb is vorige week geweest. Ik was samen met een vriendin naar Eindhoven geweest om te winkelen. We waren met de auto van mijn vriendin en die bleek nogal vies te zijn. Ze wilde dus graag een keer naar de carwash. Het idee alleen al vond ik helemaal leuk. We hadden dit zelf nog nooit meegemaakt en zagen het regelmatig in films op televisie, dus nu wilden we zelf wel eens ervaren hoe dat was! Aangekomen bij de carwash, stond er duidelijk op het bord: blijf op veilige afstand. Niks daarvan dachten wij. Wij zullen hoe dan ook in de auto blijven zitten! En dat deden we. Het begin was allemaal nog erg grappig, maar toen die grote wasborstels op ons af kwamen wisten we niet waar we het zoeken moesten! En gillen dat we deden! Dat moet er echt hilarisch uitgezien hebben. Jammer dat er geen verborgen camera aanwezig was. Gierend van het lachen reden we in een glanzende auto de carwash uit. A one of a kind experience!

Tot slot

Zingen is een grote passie van mij en dit doe ik dan ook niet alleen onder de douche. Op de momenten dat ik niet zing, is er muziek om me heen. Zonder muziek ga ik de deur niet uit. Een dagelijkse vrolijke noot is niet weg te denken uit mijn leven!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten